۲ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۸

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد:

افزایش بهره وری سطح زیر کشت برنج با استفاده یافته های پژوهشی نوین

افزایش بهره وری سطح زیر کشت برنج با استفاده یافته های پژوهشی نوین

رشت- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به افزایش بهره وری سطح زیر کشت برنج، گفت: جهاد کشاورزی با استفاده از یافته های پژوهشی نوین در این مسیر گام برداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی درجانی ظهر دوشنبه در جلسه تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گیلان در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی این استان با تاکید بر اینکه همه فعالیت‌ها باید پژوهش محور باشند، اظهار کرد: هرگونه عملکرد بر مبنای علم و پژوهش منجر به ارتقای معیشت، زندگی مردم و بخش کشاورزی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه اشتغال، اقتصاد و امنیت استان تحت تأثیر بخش کشاورزی است، افزود: امنیت غذایی مؤلفه ای مهم در ارتقا و حفظ ایمنی، سلامت و سبب حفظ حوزه کشاورزی از هرگونه آسیب می‌شود.

وی از افزایش ۶ تا ۱۰ درصدی تولید برنج در فصل زراعی گذشته خبر داد و گفت: در فصل زراعی گذشته ۷۵۰ هزار تن برنج سفید و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک در استان گیلان تولید و برداشت شده است.

درجانی با بیان اینکه ۱۸ درصد شالیزارهای گیلان معادل ۴۳ هزار و ۵۰۰ هکتار مشمول بیمه زراعت برنج است، تصریح کرد: امسال به واسطه افزایش عملکرد در واحد سطح ۶ تا ۱۰ درصد تولید برنج افزایش در سطح زیر کشت یافته است.

وی یادآور شد: برای افزایش تولید برنج در استان گیلان با توجه به محدودیت منابع پایه، اصلاح گران با روش‌های بهزراعی و به نژادی در راستای افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی گام بر داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: این سازمان طی سال‌های اخیر با تکیه بر یافته‌های نوین پژوهشی با تولید بذر گواهی شده برنج، ترویج ارقام پرمحصول کیفی، ارتقای ضریب مکانیزاسیون، تغذیه مناسب در فازهای مختلف رشد گیاه، بهره گیری از کودهای بیولوژیک در مسیر مدیریت بهینه تولید این محصول استراتژیک گام برداشته و توانسته عملکرد استحصالی در واحد سطح را از این طریق افزایش دهد.

وی با اشاره به ذخیره ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن کود شیمیایی و افزایش ۱۰۰ درصدی آن در مقایسه با سال گذشته، افزود: ۱۰۳ واحد تولید بانک نشاء در استان فعال و قادر به تأمین نشاء مورد نیاز ۱۰ درصد اراضی شالیزاری استان است که به صورت مکانیزه کشت می‌شود.

کد خبر 4805653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha